[[Disarchitecture - Photo Installation with Sound///Desarquiteturas - Foto Instalação com Som]] (2019)
[[Photographic prints on tracing paper, stainless steel, air breeze and steel nails///Impressões fotográficas em paper vegetal, aço inox, pregos de aço e brisa]]
165 x 2 x 40 cm / 65 x 0.7 x 16 in
[[On DISARCHITECTURE photo-installation I work with the skins that cover the facades of buildings. These concrete and glass surfaces are photographed and printed on thin sheets of tracing paper, a material historically used for the design and presentation of architectural projects.
The gaze penetrates through the skins multiplied by the overlapping of translucent papers. Inside and outside cease to exist. What we see is a decal of the facade.
By interspersing clippings of an ancient architecture with a modern one, we lose the temporal reference of the building. The lines of a historical architectural piece merge and fuse with a recent architectural work.
The air current is enough to move the articulated structure and activate the gaps between images. Now functioning as windows, these openings in the skin of the paper façade will soon burst open.
The tinkling in the environment leaves us in doubt if something is being intentionally destroyed or if we are just seeing a poorly installed work. After all, something here is already torn.///Na foto-instalação DESARQUITETURAS trabalho com as peles que recobrem as fachadas de edifícios. Estas superficies de concreto e vidro são fotografadas e impressas em finas folhas de papel vegetal, material historicamente usado para o desenho e apresentação de projetos arquitetônicos.
O olhar penetra através das peles multiplicadas pela sobreposição de papeis translúcidos. Dentro e fora deixam de existir. O que vemos é um decalque da fachada.
Ao intercalar recortes de uma arquitetura antiga com outra moderna perdemos a referência temporal da edificação. As linhas de uma arquitetura histórica fundem-se e confundem-se com uma arquitetura recente.
A corrente de ar é suficiente para movimentar a estrutura articulada e ativar as frestas entre imagens. Agora funcionando como janelas, essas aberturas na pele da fachada de papel em breve se romperão.
O tilintar no ambiente nos deixa em dúvida se algo está sendo destruído intencionalmente ou se estamos apenas vendo uma obra mal instalada. Afinal algo aqui já se apresenta rasgado.]]
(Patricia Borges)